Hoppa till huvudinnehåll
FAQ
Hur sätter man dörren i serviceläge?
Serviceläge sätts genom att man efter att ha låst dörren, vrider låset åt vänster innan man tar ut nyckeln. Se även videoklippet som kan vara till hjälp: https://youtu.be/yiyzdKosoN8
Hur byter man filter i Flexit UNI 2 - Ventilationsaggregat?
Det är kallt i lägenheten. Vad ska jag göra?
DETTA GÄLLER GENERELLT:
Elementen är inställda på att hålla runt 20 grader i lägenheten.
Lägre än 20 grader kommer elementen bli varma/ljumma beroende på hur mycket energi som behövs.
20 grader eller mer förblir elementen kalla/ljumma.
LÖSNINGSFÖRSLAG
Mät värmen i lägenheten. Detta görs bäst genom att mäta vid 1m höjd, t.ex. genom att lägga termometern på ett bord och inte direkt vid ett fönster/dörr.
Höja gradtalen via dosan bredvid FTX-aggregatet i förrådet (se bild) Det tar 1-2 dagar att stabilisera sig.
Om värmen i lägenheten är fortsatt under 20 grader och elementen fortfarande är kalla, anmäl det till Styrelsen via mail och bifoga bild på att temepraturen är under 20 grader Ange namn och adress när ni skickar in felanmälan.
Hur loggar man in på hemsidan?
Maila till styrelsen för att få inloggningsuppgifter.
Ett standardutförande för alla badrum i vår förening är vitt kakel och blågrå plastmatta.
Har ni köpt lägenheten med eller själva utfört arbete som ändrar standardutförande är våtrumsintyget som tillhör lägenheterna förverkat/förlorat. Därmed gäller inte länge ansvarsgarantin på 10 år från BoKlok och inte heller föreningens bostadstillägg försäkring för badrummet. Vilket kan innebära att vid eventuell vattenskada får ni själva stå för kostnaden för sanering och reparationer.
Arbete i badrummen/våtrum ska alltid utföras av behörig fackman/företag och de ska sedan ge er ett nytt våtrumsintyg. Om annan fackman eller företaget utför arbetet ska de ger det nya våtrumsintyget
BoKlok informerade alla ägare som köpte av dem att badrummen inte var och inte är designade för viktlaster som klinker på golvet inte heller badkar.
Detta och även information om våtrums intyg ska nyare/senare köpare ha blivit informerade om av tidigare ägare/mäklaren då de har upplysningsplikt kring detta.
Om ni är berörd av detta ta kontakt med den som har utfört arbetet, tidigare ägare, mäklaren som sålde er lägenheten och även ert försäkringsbolag.
Vi vill samtidigt förmedla att styrelsen kommer att införa obligatorisk avflyttningstillsyn för alla osålda lägenheter fr.om NU och tills vidare. Detta är för att skydda eventuella nya ägare/medlemmar. Styrelsen kommer inte att godkänna utträde av nuvarande ägare eller godkänna tillträde av ny ägare förens eventuella brister, fel m.m. är återställda eller godkända av nya medlemmen/ägare. T.ex. har ett eller flera arbeten gjorts i våtrummet krävs det ett uppdaterat/nytt våtrumsintyg, ändringar/fel i FTX aggregatet som tillhör varje lägenhet.